koppel dat ruzie maakt, wij maken veel ruzie, ruzie en relatietherapie, ruzies oplossen, relatieproblemen oplossen online

Ruzie in relaties: 3 stappen om de relatietevredenheid te behouden.. 


Ruzies, meningsverschillen en conflicten in relaties kunnen voor stellen  een behoorlijke uitdaging zijn. Maar wat gebeurt er als zij het probleem niet kunnen oplossen en het met elkaar oneens blijven?

De vraag is: hoe kunnen we het met onze partner oneens zijn, terwijl we er toch voor zorgen dat de ander tevreden is in de relatie en zonder volledig toe te geven aan zijn/haar eisen?

Gordon en Chen (2016) onderzochten het effect van begrip tonen. Zij keken naar het onderwerp 'zich begrepen voelen' en kwamen tot enkele boeiende conclusies.
De resultaten zijn naar aanleiding van proefpersonen die vragenlijsten invulden om de hoeveelheid conflict en onenigheid in hun relatie te evalueren. De onderzoekers keken ook naar hun relatietevredenheid en percepties van begrepen worden.

1. De resultaten gaven aan dat grotere onenigheid en conflicten resulteerden in een lagere relatietevredenheid - maar alleen voor partners die zich niet begrepen voelden. Met andere woorden, als een stel ruzie maakte en ze waren het niet met elkaar eens, maar ze voelden zich wél begrepen door hun partner, zij nog steeds tevreden waren met hun relatie.
Als een partner zich tijdens een meningsverschil door zijn partner begrepen voelde, bleef hij tevreden met de relatie. Als een partner zich tijdens een conflict echter niet begrepen voelde, werden ze minder tevreden over de relatie.

In een andere studie volgden Gordon en Chen daadwerkelijke gesprekken tussen koppels. Ook in deze live interacties waren deelnemers die zich tijdens de conflictdiscussie niet begrepen voelden door hun partner minder tevreden over hun relatie na het gesprek. Degenen die zich begrepen voelden, waren daarentegen net zo tevreden (soms meer) na een ruzie. Partners die zich tijdens een ruzie begrepen voelden, bleven tevreden over hun relatie, zelfs als het conflict tijdens het gesprek niet was opgelost.

Dit alles werd verder onderzocht in meerdere onderzoeken, waarbij deelnemers werden gevraagd uit te leggen waarom begrip en begrepen worden hen hielp om meer tevreden te zijn met de relatie. De open antwoorden van de deelnemers op deze vraag werden gecodeerd en gecategoriseerd. Over het algemeen meldden de deelnemers dat het gevoel van begrepen worden; 1) ervoor zorgde dat ze zich als een team met hun partner voelden en daarom de relatie versterkte, 2) het liet zien dat hun partner om hen gaf en geïnteresseerd was, en 3) het gaf aan dat het probleem uiteindelijk ook werd opgelost.

Hoe geef je je partner het gevoel dat je hem begrijpt?

Hoe kan jij, om van dit effect te profiteren, je partner helpen zich begrepen en comfortabel te voelen, zelfs als je het er niet mee eens bent?

Iemand moet zich op zijn gemak voelen, gehoord en herkend worden.

1) Zorg voor comfort en solidariteit met mimiek en positieve lichaamstaal: een van de beste manieren om een ​​partner het gevoel te geven dat hij/zij begrepen wordt, is door hun uitdrukkingen en lichaamstaal te kopiëren. Studies hebben zelfs aangetoond dat een dergelijke nabootsing gevoelens van comfort, sympathie, behulpzaamheid en aantrekkingskracht vergroot. Dit kan bijzonder krachtig zijn als je selectief de open en positieve lichaamstaal van je partner kopieert. Als je partner echter een conflict begint door afgesloten en afstandelijk te zijn, geef hem dan wat ruimte en open na verloop van tijd om het meest overtuigend te zijn.

2) Gebruik woorden om verbinding op te bouwen: nadat je je partner hebt geholpen om zich synchroon en in hetzelfde team te voelen door middel van lichaamstaal, is het ook belangrijk om te praten en je te gedragen op manieren die verdere verbinding scheppen. Praat in het bijzonder met je partner op een manier die oprecht, empathisch en warm is. Toon ook, indien mogelijk, je waardering en begrip door samen te vatten wat je hem hebt horen zeggen ("Het klinkt voor mij alsof je van streek bent omdat ... Klopt dat?") En het delen van sympathieke verklaringen ("Ik kan zien waarom je je boos voelt") Dit type gesprek bouwt aantrekkingskracht op en heeft je partner het gevoel dat je om hem geeft en dat je in de relatie wilt investeren.

3) Poging om een ​​oplossing te vinden: werk indien mogelijk toe naar een oplossing. Volg de stappen om een ​​compromis te sluiten en het argument op te lossen. Geef je partner een goede reden om te stoppen met hun vervelende gewoonte. Laat ze ook jouw vergeving verdienen. Makkelijk? Zeker niet. Maar oefening baart kunst en het tonen van inspanning om het probleem op te lossen zorgt uiteindelijk voor een hoop wederzijds begrip.

Conclusie: Als er ruzie ontstaat is het de moeite waard om de ander het gevoel te geven dat je hem begrijpt. Neem de tijd om een gevoel van solidariteit en comfort te ontwikkelen door middel van lichaamstaal, positieve en aanmoedigende woorden vol empathie en het probleem op te lossen. Lukt het niet om het probleem op te lossen? Geen probleem.. De relatie zal juist door de inspanning verbeteren!

Hebben jullie vaak ruzie en lukt het niet om de tevredenheid in jullie relatie te behouden? 

Overweeg dan om samen in relatietherapie te gaan. 

Je bent hier aan het juiste adres, ik help je graag.